
Van last naar winst: hoe slimme privacy-compliance je bedrijf versterkt
Het is helaas geen uniek verschijnsel. Een bedrijf wordt gehackt, en plotseling liggen alle systemen plat. Geen planningen, geen klantgegevens, geen salarisadministratie. Is dat op zich al een reden voor paniek – er komt er nog een bij. “Vaak is dat het moment waarop vastgesteld wordt dat een organisatie niet compliant is”, zegt Reny Stark. “Want jarenlang heeft het allerlei data – personeelsgegevens, klantdata en bedrijfsinformatie – zonder beleid opgeslagen. Die gegevens liggen nu opeens op straat, en wordt het duidelijk dat de organisatie niet weet hoe met een data-incident om te gaan. Op zo’n moment schiet het management helemaal in de stress en wordt de organisatie genoodzaakt te handelen onder hoge tijdsdruk.”
Stark, partner bij TeekensKarstens advocaten notarissen, is als advocaat in privacyzaken gespecialiseerd. En inderdaad, nieuwe cliënten zoeken meestal contact na een data-incident. Qua timing jammer, vindt ze, want zelf geeft ze de voorkeur aan preventie. “Vroeg of laat wordt ook jouw organisatie gehackt. Als je daar niet op bent voorbereid, loop je achter de feiten aan. Je moet financieel investeren in veel negativiteit zoals herstelkosten en schadebeperkende maatregelen adviseurs, én je organisatie lijdt reputatieschade. Het is meer kosten efficiënt om te investeren in compliance en cybersecurity.”
[....]