vergrootglas
Vacatures voor juristen in finance
Diederik Gelauff
Geplaatst: 14-9-2016

De top 3 trends in ‘Legal’

Interview met Diederik Gelauff - business unit manager van DPA Legal

Door Irene Schoemakers. Het vakgebied voor de juridisch professional is flink in beweging. Diederik Gelauff, business unit manager van DPA Legal, zet de drie belangrijkste ontwikkelingen van dit moment op een rijtje. 

1. Privacy is hot

“Het Europees parlement heeft een nieuwe algemene verordening gegevensbescherming aangenomen die op 25 april 2018 rechtstreeks van kracht wordt in alle lidstaten van de EU. Deze verordening hoeft niet eerst te worden omgezet in nationale wetgeving en zal direct de verschillende privacywetgevingen per land vervangen. Een van de verplichtingen die voortkomt uit deze wet is dat overheidsbedrijven en bedrijven die veel met data werken voortaan een Data Protection Officer (DPO), oftewel een privacyfunctionaris, moeten aanstellen. Deze moet erop toezien dat de privacyregelgeving in een organisatie wordt nageleefd.”

“Het doel van deze nieuwe verordening is dat bedrijven bewuster en zorgvuldiger omgaan met gegevens van klanten en medewerkers. Daarnaast is de Wet meldplicht datalekken per 1 januari 2016 in werking getreden. Ook deze meldplicht moet zorgen voor een betere bescherming van persoonsgegevens. Op het moment dat er data worden gelekt, moet de organisatie in kwestie dit direct melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), voorheen het College Bescherming Persoonsgegevens, en bij de mensen van wie de gegevens zijn gelekt. De vraag is: waar komt het onderwerp ‘privacy’ terecht in de organisatie? Bij IT-afdeling? Human Recources? Compliance? Marketing? Of Legal? Hoe het ook zij: juridische professionals krijgen vragen rondom privacy en databescherming de komende tijd vaker op hun bordje. Reden voor DPA om een nieuwe businessunit DPA Privacy op te zetten.”

2. Het werk wordt projectmatiger

“Steeds meer juridische werkzaamheden worden gedigitaliseerd. De softwaretools die juridische afdelingen kunnen gebruiken, zijn steeds gebruiksvriendelijker geworden. Inmiddels zijn er heel wat digitale hulpmiddelen voorhanden om het werk van de advocaat of bedrijfsjurist eenvoudiger te maken. Zo is er Legal Manager van DPA-partner Effacts met digitale toepassingen voor juridische werkzaamheden op het gebied van bijvoorbeeld corporate housekeeping, compliance, intellectueel eigendom of contractmanagement. En er zijn veel meer van dit soort tools voorhanden. We zien hierdoor dat veel juridisch werk wordt gedigitaliseerd en gestandaardiseerd. Dit werk wordt veelal projectmatig uitgevoerd en uitbesteed.

Werken in projecten is onder andere hierdoor een grote trend geworden binnen de juridische dienstverlening. Veel projecten hebben immers een juridische component waardoor de jurist snel als schakel tussen de verschillende projectleden wordt gezet. En daarmee is ook het profiel gewijzigd van de gemiddelde juridische professional. Deze moet kunnen schakelen tussen de verschillende afdelingen en disciplines die te maken hebben met het betreffende project – denk aan commercie, HR, finance of de directie – hij moet goed kunnen communiceren en liefst ook nog verstand van IT hebben.”

3. Flex neemt toe

“Omdat er binnen de juridische dienstverlening steeds meer wordt gewerkt op basis van projecten, ontstaat als vanzelf een volgende trend: die van de toenemende flexibiliteit en in het verlengde daarvan een steeds grotere flexibele schil van medewerkers. Advocatenkantoren lopen hierin voorop. Veel advocatenkantoren die grote opdrachten binnenkrijgen, kunnen deze vaak niet met de bestaande personeelsbezetting uitvoeren. En dus besluiten zij op zo’n moment om hier tijdelijk extra juristen voor in te schakelen.

We zien dat deze flexibele schil van medewerkers de laatste jaren steeds groter is geworden. Was het voorheen zo dat de vaste bezetting in een advocatenkantoor vaak 110 procent was, zodat het kantoor ook in drukke tijden genoeg medewerkers had om het werk aan te kunnen, inmiddels ligt de standaard bezettingsgraad rond de 95 procent. Afhankelijk van de hoeveelheid werk wordt er eenvoudigweg op- of afgeschaald. Bij voorkeur met flexibel inzetbare juridische professionals die al bekend zijn bij de betreffende onderneming. Daardoor zijn ze snel inzetbaar; dat maakt het op- en afschalen nóg aantrekkelijker.”

Wil je dit interview verder delen?
Contactgegevens

CareerGuide

Argonweg 14
1362 AA Almere

Postbus 60184
1320 AE Almere

Tel: 036 - 7440 136

KvK 32090652
ING Bank NL91INGB065.42.67.456
BTW NL.8106.57.041.B01

Wie we zijn

Legalinfinance.nl is onderdeel van het platform van CareerGuide, 25 vacaturebanken voor specialisten!
Onze vacaturebanken (geen bemiddeling) bieden professionals relevante vacatures binnen hun expertise.

Ook een vacature plaatsen? Neem contact met ons op:


Nienke Smit   Pieter Lammers
Nienke Smit
n.smit@careerguide.nl
06-41454957
  Pieter Lammers
p.lammers@careerguide.nl
06-41454956
Linkedin    Twitter    Contact met Nienke Smit via WhatsApp   Linkedin    Twitter    Contact met Pieter Lammers via WhatsApp