
Terugblik op het symposium Rechten & AI aan Erasmus School of Law
Deze vraag stond centraal tijdens het symposium Rechten & AI georganiseerd door Erasmus School of Law op vrijdag 3 oktober, waar juristen, docenten en studenten de impact van kunstmatige intelligentie (AI) op het juridisch onderwijs verkenden.
De middag kwam voort uit een debat dat begon op LinkedIn, naar aanleiding van het opiniestuk ‘Lever de rechtsstaat niet uit aan ChatGPT’ in NRC. Daarin waarschuwden de auteurs voor het gebruik van generatieve AI in het juridisch onderwijs: het zou de kern van juridisch denken aantasten. Het stuk raakte een gevoelige snaar en leidde niet alleen tot het symposium in Rotterdam, maar ook tot een debatbijeenkomst bij de Hogeschool van Amsterdam, enkele dagen eerder. Hier sprak de Britse auteur Richard Susskind in Amsterdam over dezelfde spanning: de toekomst van het recht en de disruptieve gevolgen van AI voor de rechtspraktijk.
Tegen die achtergrond verzorgde Maarten Verbrugh, hoogleraar ondernemingsrecht en vice-decaan onderwijs aan Erasmus School of Law, de openingsspeech van het symposium. De komst van AI, zei hij, vraagt vooral om een nieuwe manier van kijken: “Als die tools beter worden, welke basiskennis blijft er dan nodig?” Hij verwees naar het beeld van de H-vormige jurist: stevig geworteld in juridische kennis, met een tweede been in technologie en de vaardigheid beide goed te verbinden. Erasmus School of Law, benadrukte hij, wil dat gesprek niet vermijden, maar juist kritisch voeren. Al voor de coronaperiode zette de faculteit stappen op het terrein van onderwijsvernieuwing, zo vertelde Verbrugh. Denk hierbij aan het vrijdagmiddagonderwijs, het Learning & Innovation Team en recent de oprichting van de master Law & Technology.
[....]